Nyt jos koskaan on aika kiinnittää huomiota puhtauteen ja hygieniaan

Aika harva on tullut ajatelleeksi, että toimiston siivousmenetelmillä
on suora yhteys työntekijöiden terveyteen ja sairauspoissaoloihin. Suomessa 5 % palkkakustannuksista kohdistuu sairauslomien maksamiseen.*

Hygienian yleinen vaatimustaso ja tietämys ovat nousseet tasatahtia siivousalan tekniikoiden kehittyessä. Nyt erityisesti koronaviruksen jyllätessä, työympäristöjen ja kotien siivoukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.

Siivousalan ammattilaisen näkökulmasta se tarkoittaa, että siivouksen on oltava yhä kokonaisvaltaisempaa ja huomioitava myös virusten leviäminen ja muut erityistä huolellisuutta vaativat tilanteet. Suomessa vietetään vuosittain 16,7
miljoonaa sairauspoissaolopäivää, eli noin kolme päivää jokaista työikäistä asukasta kohti.*

Huonolla siivouksella toimistossa liikkuu enemmän pöpöjä – esimerkiksi koronavirus, norovirus ja influenssa voivat tarttua pisaratartunnan lisäksi erilaisilta pinnoilta. Jokainen sairauspoissaolopäivä on tuskaa sairastajalle ja aiheuttaa haasteita myös työnantajalle, sanoo toimitusjohtaja Mia Jaaranen MTB-Siivouspalvelu Oy:stä.

Jaaranen suosittelee, että kausivirusten aikaan siivousta tehostetaan sekä kotona että toimistoissa, jotta taudit eivät pääse leviämään. Erityisesti tiloissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä, tulisi silmämääräisen tarkastelun lisäksi käyttää apuvälineitä puhtauden todentamiseen.

– Moderni puhtaanapito edellyttää apuvälineitä, sillä pöpöjä ei näe
silmällä. Käytämme puhtauden todentamiseen erilaisia mittalaitteita, esimerkiksi UV-valoa ja hygieniamittaria, joka laskee bakteeripitoisuuden kyseisellä pinnalla.
Pelkkä rätillä huitaisu ei riitä. Kohteisiin, joissa joku henkilökunnasta on saanut koronavirustartunnan, menemme suojavarusteet päällä.

Tilat putsataan erikoisaineilla tai otsonaattoreilla. Monet asiakkaistamme ovat myös toivoneet tehostettua tiheyttä siivouksiin juuri nyt ja yleisesti influenssakauden ajaksi, Jaaranen jatkaa. Jaaranen nostaa esiin myös astmaatikkoja kiusaavan katupölyn.

– Etenkin kevät on astmaatikolle haastavaa aikaa. Meidän tehtävämme on toimia asiakkaan pulssilla ja reagoida nopeasti – oli sitten kyse siitä, että otamme käyttöön hajusteettomat pesuaineet tai nostamme palvelun perustasoa
tilapäisesti tai pysyvästi.

* Eurofoundin tilasto